موسیقی

موزیک

موسیقی

موزیک

۵ مطلب در اسفند ۱۴۰۱ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

مقالات سیاسی روزنامه و یا اثر شعر رفیق اهل و سرا امن در دوران مشروطه   را می توان یکی از مؤثرترین و مهم ترین نوشته های این زمان دانست. فرخی که نماینده مردم یزد در هفتمین دوره مجلس شورای ملی بود، به حق عمر خود را صرف طرفداری از جامعه کارگری و آزادیخواهی نموده و در نهایت نیز گویا به دستور رضاخان در زندان کشته شد. او پس از تأسیس روزنامه طوفان، نیروی بیشتری به مبارزات سیاسی خود بخشید و با چاپ مقالات تند و انتقادی، همواره رجال سیاسی را به باد انتقاد می‌گرفت. پانزده بار توقیف این روزنامه، در طول حیات هشت ساله خود، طوفان را از دیگر روزنامه‌ها متمایز کرده است. ابداعات فرخی و روش های انتقادی او در طوفان، کم نظیر است. گاه فرخی نه با قلمش و نه حتی با کلمات مستهجن بلکه با اقداماتی نمادین رجال سیاسی و ارکان اداری مملکت را به سخره می گیرد.

به عنوان نمونه فرخی در یکی از ستون های روزنامه طوفان، اخباری را که به صورت روزانه از طرف وزارت داخله می رسید را به چاپ می رساند؛ وقتی که در 15 ربیع‌الاول 1340 / 23 دی‌ماه 1300 وزارت داخله، اخبار را برای دفتر روزنامه طوفان نفرستاده بود، فرخی دست به کاری نمادین و شگفت انگیزی زد، وی «جای اخبار داخله را سفید گذاشته بود و در وسط آن تقریباً با این مضمون به خط درشت نوشته بود که وزارت داخله، اخبار داخله را سانسور کرده است؛ ولی مخبر ما خبر از غیب گرفته است که در شمارة آینده منتشر خواهد شد» و بعد با سرودن شعری در همین مورد به استهزای آنان می پردازد.

در حیطه داستان نویسی نیز اثر موفق «سیاحتنامه ابراهیم بیک» از «زین العابدین مراغه ای» جایگاه ویژه و فوق باارزشی دارد که نویسنده از تعصب ملی و میهن پرستانه یک ایرانی پرورش یافته در مصر سخن می گوید.

علاوه بر نثر، شعر دوره مشروطیت نیز تفاوت های چشم گیری با دوره های پیش از خود دارد که سنت شکنی های ادبی و ساختارشکنی های زبانی را می توان از مهم ترین ویژگی های این دوره به حساب آورد؛ علاوه بر آن شکل گرفتن تصنیف به عنوان یک قالب شعری، رواج قالب های تازه ای چون چارپاره یا دوبیتی های به هم پیوسته، شعر کارگری، شعر عامیانه، شعر طنزآمیز و شعر انتقادی و منظومه های نمایشی در این دوره مرسوم است؛ همچنین با وجود فراز و فرودهای اجتماعی و سیاسی، پرداختن به اشعار وطنی یا «وطنیات» بسیار مورد پسند و اقبال شاعران و ادیبان بوده است.

تا قبل از این دوره، واژه «وطن» به معنی زادگاه و تمامی تعصبات مذهبی، قومی، قبیله ای و یا طایفه ای بود اما از این زمان به بعد ««وطن» نه به معنی زادگاه، بلکه در معنای جامعه سیاسی-فرهنگی است که ساکنان آن را «ملت» می خوانند. از این روی، عارف قزوینی –بلندپایه ترین تصنیف ساز ایرانی- می گوید: «من وقتی تصنیف وطنی ساخته ام که ایرانی از هر ده هزار نفرش نمی دانست که وطن یعنی چه. تنها تصور می کردند که وطن، شهر یا دهی است که انسان در آنجا زاییده شده باشد.» 

واژه «ملت» در معنای توده مردم نیز از این زمان رایج شد؛ چراکه تا پیش از این روزگار، «ملت» در معنای «مذهب» بود:

جنگ هفتاد و دو «ملت» همه را عذر بنه  /  چون ندیدند حقیقت، ره افسانه زدند  (حافظ)»

افرادی چون فرخی یزدی و ملک الشعرای بهار به دلیل آنکه هم سیاستمدار و هم ادیب بودند، کمی بیشتر از دیگر ادیبان توانستند مفهوم وطنیات و یا اشعار وطنی را در بطن جامعه نهادینه کنند. ملک الشعرای بهار سعی داشت با انتخاب زبانی تأثیرگذار، احساسات ملی گرایانه خود را به معرض نمایش بگذارد.

هر آنکه افسر همت نهاد بر سر خویش  /  به دست کس ندهد اختیار کشور خویش

بگو به سفله که در دست اجنبی ننهد  /  کسی که نان پدر خورده، دست مادر خویش

شکل گیری اصطلاحات ادبی-سیاسی از این دوران آغاز شد و ادیبان و شاعران به ترکیب سازی های تازه ای دست زدند. قیصر امین پور در این باره نمونه ای از ملک الشعرای بهار را ذکر کرده و می گوید که در این دوره کلمات تغزلی شعر قدیم مانند: «جان، دل، دست، دلبر، دلفریب، عشق و جمال با کلماتی از حوزه اجتماعیات و سیاست(آن هم غالبا بیگانه تبار) ترکیب شده اند و ترکیباتی از این دست پدید آورده اند: «روسیه جان، دست سیاسی مژگان، مجلس شورای هیئت دل، سپه ناز، حدود دل، عدلیه عشق و...»»

  • Musicsadaf Mns
  • ۰
  • ۰

سبک های موسیقی زیادی وجود دارد که در رسانه دانلود آهنگ پارسیانه هم می توانید به آنها گوش بسپارید و برخی از شاخه های اصلی آن عبارتند از:

1) کلاسیک، 2) بلوز(غمگین و..)، 3) راک، 4) هیپ هاپ/رپ (امروزه می توان گفت که رپ به طور کل از هیپ هاپ جدا شده، ولی برخی هنوز آن را هیپ هاپ می دانند)، 5) باروک، 6) پاپ، 7) R&B (ریتم بلوز)، 8) امپرسیونیسم( پایه ی زیبایی و کمال و…)، 9) رمانتیک، 10) اصیل(که مربوط به فرهنگ هر کشور)، 11) جاز یا جَز، 12) رگتایم(آمریکایی که از صدای بم استفاده می شود)، 13) سوینگ (می توان آنرا زیر مجموعه ی سبک جَز به شمار آورد)، 14) متال(می توان این سبک زیر مجموعه ی سبک راک یا بلوز /راک محسوب کرد)، 15) رگی یا Reggae (جامائیکایی )، 16) بوسانوا یا Bossa Nova (نوعی سبک جَز برزیلی)، 17) پانک یا PUNK (نوعی زیر مجموعه ی راک هم به شمارمی رود)، 18) الکترونیکا (سبک آمریکایی)

در ادامه بطور خلاصه برخی از این سبک ها را شرح می دهیم:

موسیقی کلاسیک

عبارت موسیقی کلاسیک به طور عام به مجموعه عظیمی از سبک ها و فرم های مختلف اما در ارتباط با هم اشاره دارد. موسیقی کلاسیک در حالت کلی خود تنها به معنای موسیقی کلاسیک اروپایی می باشد. البته در پاره ای از موارد از این اصطلاح برای اشاره به موسیقی سنتی دیگر ملل نیز استفاده می گردد و ترکیباتی چون Indian Classical Music یا Chinese Classical Music ابداع می گردد. از موسیقی کلاسیک نمی توان تعریف دقیقی ارئه کرد، اما به طور خلاصه باید گفت آثار این سبک همگی توسط موسیقیدانانی خلق می شود که به طور ویژه و بسیار تخصصی در ارتباط با علم موسیقی آموزش دیده اند. اثر موسیقی کلاسیک همگی بر اساس قواعد علمی موسیقی پدید می آیند. Art Music اصطلاح دیگری است که به شکل گسترده ای برای توصیف موسیقی کلاسیک و دیگر شیوه های جدی و هنرمندانه به کار می رود. این عبارت به خصوص در اواسط قرن بیستم رواج یافت و از آن برای توصیف هر نوع موسیقی اعم از غربی یا شرقی استفاده می شود. در باور عامه عبارت موسیقی کلاسیک عموما با آثار ارکسترال اشاره دارد.

موسیقی پاپ

تعریف برای موسیقی پاپ بسیار است، ولی آن چه که بهترین تعریف می تواند باشد، "موسیقی بر گرفته از بطن جامعه و دل مردم" است. ویژگی شاخص موسیقی پاپ، درون مایه پر از نشاط و شادی و جنبه آرامش بخش آن است. زیرا می دانیم که همه مردم در یک سطح نیستند اما وقتی قرار است قطعه ای با عنوان پاپ ساخته شود و برای آنکه بتوان آنرا پاپ نامید، باید نوعی باشد که ضمن شادی آور بودن آن و یا حتی اگر غمگین باشد، باید بر گرفته از بطن اجتماع و دل مردم باشد تا وقتی که متن قطعه آن به صورت موسیقی به گوش مردم می رسد به آنها احساس شادی و یا اگر غمگین هستند مایه تسکین و امیدواری و دل داری آنها باشد که خیلی از خوانندگان کشورمان از این سبک تبعیت میکنند و به دلیل محبوبیت در آموزشگاه موسیقی یکی از پرطرفدارترین سبک‌هاست. در تعریفی دیگر بر گرفته از تعریف ابتدایی این سبک، می توان گفت که پاپ سبکی است مشتمل بر چندین سبک از موسیقی، زیرا در آهنگ های پاپ به وفور شاهد این موضوع هستیم که سازها و فواصل دیگر سبک ها در آن گنجانده شده است بدیهی است باید دقت نمود که سازهای همراه مکمل کار باشند، نه اینکه باعث هیجان های روحی کاذب با تحریک دروغین و غیر حقیقی تبدیل شود و نتیجه ای جز ضرر و زیان را در داشته باشد.

  • Musicsadaf Mns
  • ۰
  • ۰

شعر پارسی، بدون هیچ تعصبی و به اعتراف برترین محققان و پژوهشگران عرب و شرق عالم، از زیباترین و دل انگیزترین میراثهای انسانی طول تاریخ است و سرمایه ای عظیم از فرهنگی الهی - ایرانی را در دل خویش جای داده و مایه فخر ملت ایران و تمامی پارسی زبانان در سراسر گیتی است.مانند : شعر ایرج میرزا درمورد شب جمعه.

اما این شعر دل انگیز چه دوره ها و چه فراز و فرودهایی را تجربه کرده است؟ امروز در صدد پاسخی اجمالی بدین پرسش هستیم.

سیر تاریخی هر اثر هنری و به ویژه ادبیات را باید در سیر (( سبک شناسی )) مورد بررسی و دقت قرار داد. این سبکها و یا به تعبیری گونه های ادبی، به دلایلی خاص پدید می آیند و بر محیط پیرامونی خویش اثری ژرف می گذارند.

تقسیم بندی گونه های ادبی ، چه در ادبیات پارسی و چه در ادبیات سایر ملل ، اساساً به یک روش و شیوه نبوده است و همواره می توان گونه های ادبی را به انواع گوناگون تقسیم بندی نمود.

آنچه در تقسیم بندی کلی همة انواع ادبی لحاظ می شود ، سبک ادبی است. به عبارت دیگر این سبک ها هستند که انواع ادبی را پدید می آورند.

سبک ، روش یا شیوه ای خاص یا مجموعه ای از ویژگیهای متکرر می باشد که شاعر یا نویسنده ای برای بیان مطالب خویش به کار می برد و وجه تشخص اثری از اثر دیگر است.

در کل باید گفت که گونه های ادبی را ، که ریشه گرفته از سبکهای ادبی هستند ، می توان به دو منظر تقسیم بندی کرد:

 

صورت و شکل ظاهری

محتوا و مضمون

 

هر دوی این تقسیم بندی ها در جای خود می توانند بسیار درست و کارگشا باشند.

به دیگر سخن ، هیچ کدام از این دو تقسیم بندی غلط و یا پایین تر از نوع دیگر نیست ، بلکه نیاز ذهنی مخاطب و نگرش به موضوع است که نوع تقسیم بندی را معین می کند.

اما مسلم است که تقسیم بندی از لحاظ صورت و شکل ظاهری ، تقسیم بندی ای ساده تر و نزدیک تر به ذهن شمرده می شود و تقسیم بندی از نظر محتوا و مضمون تقسیم بندی ای پیچیده تر و مستلزم داشتن اطلاعاتی گسترده تر است و در ضمن تقسیم بندی براساس محتوا بدون نگاهی ژرف به صورت، چندان ثمربخش نخواهد بود. برای مثال هر کسی با سطح نه چندان عالی معلومات و سواد می تواند تفاوت میان شعر و نثر را دریابد اما هر کسی به سادگی قادر به درک تفاوتهای یک متن عرفانی و یک متن فلسفی نیست.

منقدین اروپایی ادبیات را به سه گونه تقسیم می کنند: ادبیات حماسی ـ ادبیات غنایی ـ ادبیات نمایشی

از دیدگاهی دیگر که هم منقدین کشورمان در طول تاریخ ، و هم منتقدین غربی بدان پرداخته اند ادبیات را از دیدگاه ظاهری و شکل کلی آن می توان به دو بخش نثر و شعر تقسیم نمود.

شعر :

اساس تشخیص هر سبکی، محتوای آن است با نیم نگاهی به صورت آن.

سبکهای گوناگون شعر پارسی تا حدی به قالبهای شعری گوناگون ارتباط پیدا می کنند.

قالبهای شعری در تمامی سبکهای شعر پارسی ، حضوری پر رنگ دارند ، کما اینکه در دوره های مختلف ، چنان که خواهیم دید ، بر اهمیت قالبی از قوالب افزوده و یا از اهمیت یکی دیگر کاسته می شود و علت این امر را نیز باید در بار احساسی و فکری هر قالب جستجو کرد.

در تعریف قالب شعر باید گفت:

قالب ، صورتی است که قافیه به شعر می بخشد.

  • Musicsadaf Mns
  • ۰
  • ۰

 

پاپ غربی در اوایل دهه 1960 تحت تأثیر موسیقی عربی قرار گرفت، که منجر به توسعه موسیقی اصطلاحا “موج سواری” یا همان “surf music’ شد. موزیک هایی از این سبک را می توانید با ،دانلود اهنگ های بیس دار عربیه، گوش دهید.این ژانر راک، بعدها باعث پیدایش راک گاراژ و پانک راک شد. اکثر سازهای مورد استفاده در موسیقی کلاسیک و قرون وسطی اروپا مانند گیتار که از قیتاره عربی و عود چهار سیم برگرفته شده است ، ریشه در آلات موسیقی های عربی دارد.

همچنین واژه‌های انگلیسی عود، ربک و ناکر از عود، رباب و نقاره عربی گرفته شده‌اند. رباب عربی، قدیمی ترین ساز زهی آرشه ای شناخته شده و از تمام سازهای آرشه ای اروپایی از جمله: ربک، لیرا بیزانسی و ویولن از قدمتی بالاتر برخوردار است. بداهه نوازی نوعی تغییر شکل در فرم موسیقی است که آن را برای شنونده دلپذیرتر کرده و بر روی احساسات او تاثیر بیشتری می گذارد. بداهه نوازی  در موسیقی عربی، به تقاسیم معروف است که در حال حاضر توسط نوازندگان بر روی عود، ویولن و فلوت اجرا می‌شود.

سبک فرانسوی_عربی، ترکیبی از موسیقی غربی و شرقی است که از بسیاری جهات شبیه پاپ مدرن عربی است. این سبک موسیقی، توسط هنرمندانی مانند: دالیدا ، سامی کلارک و آلدو رایج شد.

سبک موسیقی هیپ هاپ آمریکایی نیز، در اوایل تا اواسط دهه 1990 در جهان عرب محبوبیت پیدا کرد. عرب زبانان آفریقای شمالی در اروپا که عمدتاً در فرانسه زندگی می کنند، اولین کسانی بودند که شروع به ساخت موسیقی ژانر هیپ هاپ عربی کردند. در سال 2006، هیپ هاپ عربی حضور اصلی خود را در جهان عرب با برنامه Hip Hop Na در شبکه MTV Arabia تقویت کرد.

جاز عربی 

یکی دیگر از شکل‌های محبوب موسیقی عربی، جاز عربی است که در ابتدا توسط نوازندگان ساکسیفون مانند سمیر سرور به سبک شرقی ظهور کرد. همچنین “زیاد رهبانی” پیشگام پیدایش جاز شرقی امروزی بود که خوانندگانی از جمله ریما خچیچ، سلما ال مصفی از او پیروی کردند. محمد منیر با انتشار اولین آلبومش به نام Alemony Eneeki در سال 1977 به عنوان سلطان جاز عربی خود را به دنیای موسیقی عرب معرفی کرد. گروه‌های راک عرب زیادی وجود داشته‌اند که صداهای راک، متال و آلترناتیو راک را با سازهای سنتی عربی ترکیب کرده‌اند. برخی از گروه های راک  عربی مانند JadaL، El Moraba3  ، Akher Zapheer ،  Myrath  وگروه Hoba Hoba Spirit  در حال افزایش محبوبیت در سراسر جهان هستند.

عود عربی

 آلات موسیقی عربی را می توان به طور کلی به سه دسته طبقه بندی کرد: سازهای زهی، سازهای بادی، و سازهای کوبه ای. عود به عنوان ساز معروف عربی، هزاران سال است که در خاورمیانه، شمال آفریقا به ویژه مراکش، مصر و سومالی استفاده شده است و عود عراقی، عود مصری و عود سوری به دلیل شباهت‌هایشان معمولاً تحت عنوان «عود عربی» دسته‌بندی می‌شوند.

عود بر خلاف بربط ایرانی، یکی از سازهای اصیل در موسیقی عربی است. پس از اینکه عود به اروپا برده شد، برای این ساز معروف عربی، نام لوت درنظر گرفتند. در گذر زمان کلمهٔ العود به تدریج به لوت تبدیل شده است.عود، بم‌ترین صدا را در بین سازهای زهی دارد. صدایی نرم، گرم،جذاب و نسبتاً قوی. این ساز معروف عربی بضورت تک نوازی و گروه نوازی مورد استفاده قرار می گیرد. عودهای عربی معمولاً بزرگتر از همتاهای ترکی و فارسی خود هستند و صدای کاملتر و عمیق تری تولید می کنند.

ظاهر ساز عود، به شکل گلابی است و جنس بدنه آن، از چوب درخت توت یا آبنوس می باشد. این ساز زهی  تقریبا 85 سانتی متر ارتفاع داشته و دارای 10 تا 13 می باشد. برای نواختن این ساز باید آن را به صورت افقی روی ران پا قرار داد.قسمت های محتلف این ساز عربی عبارت اند از : کاسه طنینی و صفحه رو، پل، خرک و سیم گیر، دسته، سرپنجه، شیطانک. از جمله نوازندگان بنام عرب زبان این ساز می توان به: منیر بشیر و نصیر شمه نوازندگان عراقی که سبک های مختلف عود عربی را خلق کردند، اشاره کرد.عود زنه (عود زنانه )، نسخه کوچک‌تری از عود می باشد که برای کسانی که دست‌ها و انگشتان کوچک‌تری دارند طراحی شده است.عود اربی،عود کومترا و عود برقی از گونه های دیگر این ساز می باشند که در مناطق خاصی مورد استفاده قرار می گیرند.

  • Musicsadaf Mns
  • ۰
  • ۰

 

صنعت موسیقی همیشه رقابتی و اساسا بی‌رحم بوده است و این روزها کسب درآمد از این طریق هر روز سخت‌تر و سخت‌تر می‌شود. برای گوش دادن به آهنگ های محبوب با سبک هلی مختلف می توانید به قسمت دانلود آهنگ ایرانی پارسیانه مراجعه کنید. کسب درآمد از طریق موسیقی در کنار کار اصلی، چندان سخت نیست، اما اگر بخواهید در زمینه‌ای که به آن علاقه دارید (موسیقی) شغلی داشته باشید، باید وقت و انرژی بیشتری بگذارید. اگرچه شانس و کلی فاکتور دیگر دخیل هستند که شما در چه موقعیتی به صورت حرفه‌ای فعالیت موسیقیتان را آغاز کنید. با این وجود وقتی بتوانید از شغل دیگرتان دست بکشید و فقط به موسیقی فکر کنید، مهم نیست حتما تمام معیارها را برای شروع داشته باشید.

1-آنها به کار دیگری فکر نمی‌کنند

برخی از موسیقیدانهای حرفه‌ای، به این دلیل که برای به دست آوردن شغل دیگر با مشکل مواجه بوده‌اند یا نمی‌توانستند کار دیگری را انجام دهند، امروز به این جایگاه رسیده‌اند. وقتی شما برنامه و کار دومی نداشته باشید که شما را عقب بیندازد، همه انرژی و وقتتان صرف فعالیت هنری‌تان می‌شود.

جنی شینمن ویولون‌نواز می‌گوید که در 16 سالگی از خانه بیرون می‌رفته و در حوالی سانتا کروز اجرای خیابانی می‌کرده تا بتواند از پس مخارج روزمره‌اش بربیاید. اگرچه این کار به تنهایی تضمین نمی‌کند که شما در حرفه موسیقی موفق باشید، اما برای شروع انگیزه خوبی است.

نتیجه نهایی: موسیقیدانهای موفق کاملا نسبت به اینکه می‌خواهند زندگیشان را وقف موسیقی کنند، مطمئن هستند و بی‌ّاک جلو می‌روند.

2-آنها مایلند سخت کار کنند و خودشان را پرورش دهند

یک موسیقیدان حرفه‌ای این روزها باید چند کار را با هم انجام دهد. اغلب در یک گروه، هر یک ازاعضا نقشهای متفاوتی اعم از مدیر، پروموتر و نماینده قراردادها را بر عهده دارند.

همچنین تک نوازهای بسیاری هستند که همه این نقشها یا حتی بیشتر را خودشان بر عهده می‌گیرند. بنابراین اینکه بتوانید خودتان را در جنبه‌های مختلف موسیقی‌سازی حرفه‌ای آموزش دهید و از این روند لذت هم ببرید، اهمیت دارد.

البته پر کردن این نقشها منجر به مشغله زیاد کاری خواهد شد. جان رودریک به عنوان پیشکسوت موسیقی، ترانه‌سرا و مدیر گروه موسیقی The Long Winters، می‌گوید روزانه 18 تا 20 ساعت را به روند انتشار و معرفی یک اثر جدید اختصاص‌ می‌دهد.

البته بازده مالی از دستمزد یک نفر هم کمتر است و در نتیجه او درآمد اصطلاحا بخور نمیری دارد.

نتیجه نهایی: اگر فکر می‌کنید با ورود به دنیای موسیقی، از انجام کار سخت نجات پیدا کرده‌اید، سخت در اشتباهید.

3-زندگی آرام و بدون دغدغه‌ای ندارند

بسته به مسیری که در عرصه موسیقی طی می‌کنید، شاید هیچوقت درآمد ثابتی عایدتان نشود. حتی اگر ثابت هم باشد، ممکن است سالها و دهه طول بکشد تا زندگی مرفهی که می‌خواهید را به دست بیاورید. نباید تا رسیدن به درآمد معقول و قابل قبول، زندگیتان با ترس و استرس از نداری همراه باشد.

سعی کنید برای تامین هزینه‌های جاری مثل بنزین، غذا یا آب و برق یک منبع درآمد ثابت برای خودتان به وجود بیاورید. اگر با درس دادن به دیگران مشکلی ندارید، آموزش یا برگزاری کلاسهای ورکشاپ بهترین راه برای کسب درآمد است. به این ترتیب با کاستن از دغدغه‌های مالی می‌توانید با فراغ بال بیشتری به تولید آثار برجسته موسیقی بپردازید.

در نهایت باید گفت هر چه تمایلتان برای زندگی مرفه‌تر بیشتر باشد، زمان کار در زمینه موسیقی‌ هم بیشتر صرف افزایش درآمد می‌شود که این شما را از مسیر اصلی دور می‌کند.

نتیجه نهایی: رویای بزرگ داشتن اشکالی ندارد، اما اگر فقط به این دلیل می‌خواهید موسیقیدان شوید که یک خانه بزرگ با یک کشتی خصوصی داشته باشید، باید دور یا دور موسیقی را خط بکشید یا سخت کار کنید.

  • Musicsadaf Mns